Vår resa till Gozo, Malta – dag 1

När vi gifte oss i augusti i år så fick Kristoffer två saker av mig – bl.a. ett jättefint läderalbum med boudoirbilder och så fick han en tre-dagars resa till en liten ö utanför Malta. Och det är den lilla resan jag tänkte berätta om idag :-)

Vi flög med Ryan Air från Skavsta Airport i Nyköping, och redan där började min panik – för jag hade aldrig flugit med dem innan och läst massa skräckhistorier om hur flygbolaget var stenhårda med bagage, att vissa inte fått åka med pga av bagagevikten och att själva flygturerna var hemska. Så det var lite kalabalik för att få tag på en väska som passade deras handbagagemått – eftersom vi bara skulle vara borta i tre dagar så hade vi inte lust att lägga massa pengar på incheckat bagage, framför allt för att vi inte ens hade så mycket grejer som vi skulle ha med oss :-)

Jag hade absolut inte behövt oroa mig eftersom nästan alla hade stora ryggsäckar och handväskor och utan problem kom igenom och fick komma ombord på planet – och jag som hade oroat halvt ihjäl mig över att jag inte skulle få med min kameraväska och därmed fått låna en mindre av svärfar. När vi väl var på flygplanet så var det egentligen inga problem, mer än att det dånade så förbaskat så inte ens mina öronproppar hjälpte för att stänga ute ljudet. Men annars kom vi fram sound and safe! Efter en taxiresa genom Malta, färja över till Gozo och därefter ytterligare taxi till hotellet så var vi äntligen framme.

Det första vi gjorde var att äta på den här lilla restaurangen, som låg bara ett par hundra meter ifrån vårt hotell! De hade superfin utsikt från där vi satt och maten gick definitivt ned utan problem!

Efter det checkade vi in ordentligt på hotellet, vi åkte ju så tidigt på morgonen att vi hade anlänt långt innan incheckningstiden började så vi lämnade bara av vårt bagage – när vi väl checkat in så somnade vi i hotellsängen och sov ett par timmar.

Eftersom vi inte hade så lång tid på oss så hade vi heller inget inplanerat, mer än att njuta av varandras sällskap, hinna prata med varandra och bara äta och dricka gott. Vi gick många promenader – både längre och kortare och jag kan verkligen rekommendera att komma iväg på en liten weekend. För det gör så himla mycket för både kropp och själ. Framför allt för mig som gärna blir lite nere på vinterhalvåret ;-)

Vi bodde på Calypso Hotel i Marsalforn Bay, ett fyrstjärnigt hotell med supertrevlig personal – sen vet jag inte om jag kan hålla med om att det skulle vara fyrstjärnigt då rummet och sängen inte höll den kvalité som förväntas. Sängen var superhård och det fanns definitivt saker på rummet som behövde bytas ut samt att AC’n inte fungerade som den skulle. Men annars kan jag varmt rekommendera hotellet, en härlig takbar med pool och restaurang där vi hängde en hel del. :-)